A. Ramlie (Ramlee bin Ahmad)



Allahyarham Ramlie bin Ahmad atau nama singkatannya A. Ramlee merupakan penyanyi yang berasal dari Singapura dan dilahirkan 1948. A Ramlee merupakan seorang daripada penyanyi pujaan ramai sekitar tahun 1960-an. Ketika itu pengaruh kumpulan The Beatles dari England telah mewujudkan irama pop yeh-yeh dari 1965 hingga 1971. Istilah "pop yeh-yeh" telah diambil dari judul lagu popular The Beatles, (She Loves You - Yeh, Yeh, Yeh). Penyanyi pada zaman 1960-an biasanya diiringi oleh kumpulan kugiran.

 Ramlie merupakan anak ketiga daripada 16 beradik. Allahyarham merupakan antara penyanyi paling popular dalam zaman 1960-an. Lagu Oh Fatimah dan Kenangan Mengusik Jiwa ciptaan Salamah Basiron adalah dua lagunya yang sangat popular ketika itu. Kebanyakan lagu nyanyiannya diiringi oleh kugiran The Rhythm Boys.
A. Ramlie nyata memiliki suara 'emas' yang telah memikat ribuan penggemar lagu Pop Yeh Yeh dari Singapura, Malaysia, Brunei dan juga Indonesia. Popularitinya begitu menyerlah sehingga majalah Berita Filem tahun 1960-an memberinya gelaran 'Budak Ajaib'.
~Sumber Wikipedia~

klik tajuk lagu untuk download

Hancurnya_Istana_Cinta-.mp3  
Hidup_Bersama.mp3              
Menanti.mp3                            
Lambaian_Desa.mp3                
Deritaan_Ku.mp3                    
Bergembira.mp3                      
Bahagia_Menjelma.mp3          
cari_yang_lain.mp3 
Oh_Fatimah.mp3 
sejambak_budi_setangkai_hati.mp3
ku_tetap_menunggu.MP3
harapan_menanti.mp3
curahan_kasih.mp3
kasih_tak_sudah.mp3
kenangan_mengusik_jiwa.mp3
salam_muhibah.mp3

Post a Comment

Previous Post Next Post

 Visit My Album at