Luahan Hati Anak Desa

Luahan Hati Anak Desa


Kudin: kao napaan? ilah urang talabih makan cekuduk ja.
Aku  : Sadih la Din...sadih.
Kudin: sedih kenapa...? mambang di sambar orang ke?
Aku  : labih kurang macam tu la Din.
Kudin: han tu pang...kao lambat banar bepadah.
Aku  : kada taho kayapa handak bepadah.
Kudin: padah je la kiapa gin...mun baranai ja mana la urang taho.
Aku  : supan la Din...
Kudin: Supan...supan...! tempiling taholah.
Aku  : Rupa tiada apatah lagi harta.
Kudin: haduiyaii...! nginto kina huluk,harta tu badudik gan hingkat ai becarik...yang penting hati tu ihklas kerana allah...lagi pun kita ni masing2 punya keistimewaan yang tersendiri...be your self man...kamon2.
Aku  : kalau dia tak sudi cemana?
Kudin: ko dengar sini...pepatah melayu ada mengatakan "biar gagal setelah mencuba,daripada gagal kerana langsung tidak berbuat apa2"
Aku  : kada suah nangar gan pepatah ni...
Kudin: memang la...ako hanyar ma ulah...
Aku  : nak bepadah ako supan...kalau tulis surat bulih ka?
Kudin: bulih ai juak....yang penting ada usaha mencuba.

lalu segera ku ambil sehelai kertas dan ku lakarkan kata2 indah untuknya.Ku mulakan bicara ku dengan penuh penghayatan.

Assalamualaikum...!
kehadapan _______ yang di hormati. Dengan ingatan semoga sehat2 sahaja hendaknya.

Kudin: wowowoooo...! napanya nginik? kaya nk ma antar surat ka kawitan.
Aku  : habis tu?
Kudin: ulah la bunga2 cinta sikit bahasa tu.
Aku  : errmm....!

Gugurnya dedaun sakura bagai tak di sedari
kelopak bunga masih utuh tersusun rapi
sesekali tergoncang jua kerana angin yang datang tiba2

Diri mu sudah lama terpahat di hati
tapi ku takut jika aku hanya sekadar bermimpi.

Aku bukan siapa2
bukan juga seorang pujangga
hanyalah seorang lelaki biasa
hidup seorang diri kesana kemari
tercari cari air perigi

Andai kau memahami luahan isi hati ini
pastinya aku akan tersenyum dengan kisah ini
jauh di sudut hati,diri mu ingin ku jadikan isteri
kepada mu yang maha esa...ku pohon agar di restui

Andainya kau sudi menerima diri ini seadanya
maka rahsiakan lah cerita cinta kita
tapi hebahkan lah kepada mereka apabila tiba waktunya
waktu dan saat pernikahan yang kita sama2 nantikan

Saat itu suara2 cemburu itu akan pergi berlalu
yang ada hanyalah...senyuman manis mu.

Kudin: haaa mcm ni la....
Aku  : agak2 ada peluang tak Din...?
Kudin: jangan risau....kalau dh jodoh kau dengan dia,tak kemananya.
Aku  : Amiiinn....!

11 Comments

  1. Romantisnya sajak, siap dengan bunga2 sakura lagi....

    ReplyDelete
  2. tak berapa nak paham dialog tu..huhu

    ReplyDelete
  3. errrr... paham gak la wlu berkerut dahi ni nak bg phm..kohkohkoh...kalo aku si empunya diri dpt puisi jiwang cam tu, mau melayang2 gitu.. hakhak.. betul la ckp kudin tu.. tak cuba mana nak tau....

    pssttt.. kalo si empunya diri terima, jgn lupa jemput mkn nasi minyak yer.. hikhik..

    ReplyDelete
  4. aaamin . klu dah jodoh , memang tak kemana ... sabar yer

    ReplyDelete
  5. separuh aku fham..separuh lg aku blur..hahaha..
    untuk siapa tu

    ReplyDelete
  6. Amin..
    even tegeliat lidah nk baca tp Ai abiskan jua.muahahhaa
    len kali ko tulis la bahasa melayu asli..ko ingt senang ke nk phm mcm tu.ko ngan Kudin tu sama je,haishhh

    ReplyDelete
  7. hahahaa....tergelak aku bace dialog ko ni jagau...macam bapak aku bebual ngan mak aku....hihii...
    ooooo dah ade idaman hati yek jagau..hehehehe...tutup muka jap la malu den...
    eh nak cakap kalu ada jodoh tak kemana ....Tuhan dah tentukan semua...
    semoga kau bahagia....takurihing jap aku..heheheh

    ReplyDelete
  8. woowww.... bikin epilog cinta ni...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at