Hantu Kedundung

Malam itu aku tak dapat tidur....entah kenapa aku pun tak tau. Jam sudah pun 3 pagi. Ku cuba pejam2kan mata ku namun aku tewas. Lantas aku bangun dan menuju ke dapur. 

Rintik2 hujan di luar membuatkan langkah ku menjadi longlai. Perlahan aku melangkahkan kaki ku bersama sama mata ku yang layu tapi tak mau tidur.

Teringat aku akan durian crepe yang ku beli petang tadi. 3 pek masih ada. Aku baru ngap 2 ketul saja. Tapi aku rasa bagai ada sesuatu di dapur. 

Ya ada sekujur tubuh samar2 kelihatannya. Duduk mencangkung,rambutnya panjang,seluruh tubuhnya besarungkan kain hijau yang sudah kusam. Tak pernah cuci agaknya. 

Aku hanya memerhatikan saja. Bulu roma2 ku yang halus ini sudah mula bergetar. Tiba2 saja aku teringat cerita orang lama. Apakah ini dia hantu kedundung....berkain sarung duduk mencangkung.

Terus aku mendekatinya. Waaah...sungguh ku tak sangka. 3 pek sekali durian crepe ku di bedalnya. Lalu aku pun bertanya kepada beliau.

"apakah kamu ini hantu kedundung?" naah kau tekejut beruk hantu kedundung. Dia memandang aku dengan jelingan matanya yang hijau2 pucuk paku dan mengangguk kan kepalanya yang macam longgar2 skru aja.

Lalu aku pun bertanya lagi. "kamu ini hantu kedundung...kenapa kamu makan durian crepe?" Sekali dia jawap daaaaa "kedondong belum musim lagi baaaang"

Kudin: Ooooiiitt...! udah2 le tu....aku nak tido.
Aku: aku tak boleh tidur la din.
Kudin: kalau ye pun...citer lain x de ke? mana datang hantu kedundung tu?
Aku: haaaa aku nak citer la ni hantu kedundung tu datang dari mana...
Kudin: hudah.....hudah....aku nak tido,sok nak koje...semeekooom......kroh..kroh..
Aku: huhuhuhuuu....

23 Comments

  1. hahahaha
    hantu alaf baru kot kedundung tu smp durian crepe ko pun dia sapu.hahahahaha
    aku setuju lah dgn si Kudin tu...kot ye pun citer lain xde ke..skali trs kroh..krooh..kroohhh hahahahaha

    ReplyDelete
  2. hahaa belum musim kedondong...terbaik citer ni...

    ReplyDelete
  3. hahha...takutnyaaa!kedundung la sangatt..ekekeke

    ReplyDelete
  4. hahahahaha,teruja baca, rupanya cuma cerita rekaan eh? salam kenal, cyda dtg follow sini :D

    ReplyDelete
  5. aiisshhh... takmo la citer hantu2 ni.. walo tak betol pon tapi tetap kasi bulu roma tegang hahaa...

    ReplyDelete
  6. hahahahahaha hantu kedundung plk dh..hantu makcik karipap??haha

    ReplyDelete
  7. hahaha..hari tue hantu karipap skg kedundung pula

    ReplyDelete
  8. cube cite antu yg betul2... ehheheh dhla penakut tp nk baca cite antu lak kan

    ReplyDelete
  9. haha...kecihan kudin dapat kawan macam ko...tak de cite lain nak cite..asyik cite hantu je..naik takut si kudin tu....

    ReplyDelete
  10. Cisss. Kedundung pun ada musim ker? auta jer lebih.

    ReplyDelete
  11. selalu jer terkena dgn jagau ni....wahh..klasik mm hantu..hehehe

    ReplyDelete
  12. selamat kedundung eh..
    kalau kedugong lagi seram gamaknya..
    kikikikikiki.. :p

    ReplyDelete
  13. Bila sebut kedundung ingat org mengandung (yg suka mkn kedundung)..

    ReplyDelete
  14. blog berwajah baru dan jugak cerita hantu alaf baru kuang kuang kuang..:)

    ReplyDelete
  15. hantu kedundung hehe comel nama muahaha

    ReplyDelete
  16. huh! nmpk sgt acah mak labu ko.. ade ke hantu berkain sarung wey?!! hahaha..sengal! ko la hantu kedundung tu!

    ReplyDelete
  17. haahha..sengal..nampak sgt menipu..hahahaha

    ReplyDelete
  18. uish..seram bangat! hantu kedundung..larikkk

    ReplyDelete
  19. Huk Aloh...Cer citer yg lain la Jagau oiiii..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at