Belalang Kunyit


Ingin tahu tentang Ekspo hujung minggu ini KLIK SINI
Bangun pagi siap2 ke kedai mamak pekena ruti canai. Antara kedai yang dekat dengan rumah aku. Ke situ je la jawabnya sarapan pagi aku. Hari cuti tak ada apa2 jemputan mesyuarat atau pun kenduri kendara.

Balik rumah duk melangut depan komputer yang baru di beli second hand. Yang lama dah jahanam dh. Yang baru beli ni model lama je tapi shantek lagi haaa. Body keras ni. Kalau campak ke lantai pun tak apa2. Silap2 simen lantai tu yang bekecai....huhuhuuu. Dok haih...aku muhung acah mak labu ja tu. Jangan caya....hehheee

Godek2 N3 lama ternampak ada satu N3 yang aku buat tu...aku ada tanya satu soalan. Mungkin sebab sibuk kot masa tu sampai aku terlupa nak bagi jawapan. Owh...! bukan2. Aku tengah frust tu. Aku terus buat N3 baru masa tu. Terus terlupa nak bagi jawapan.

Ok aku sambung balik lah. Nak tengok N3 mana klik sini. Alaaa...! tak yah susah2 lah. Nah aku tarok lagi sekali gambonya.


Soalannya ialah. Belalang ni boleh makan tak...?

Untuk makluman semua. Bagi penjawab soalan yang berjaya menjawab beserta huraian ringkas dan padat saya ucap tahniah je. Hadiah tak de....kikikiii Jawapan akan di berikan pada episod seterusnya. 

20 Comments

  1. bole kot ...tp mcm geli je nk mkn..so xbole laa hehehe

    ReplyDelete
  2. belalang kunyit nie..saya ada kisah dengannya..hihihi tapi masa dolo2 laa zaman belum baligh...hiihi..kami petang2 konvoi g tanggkap belalang ni....hahaahh..hok lelaki..dok buat hidup apai..bila dah dapat..kami siap buat panggang lagi...hihihihhi...tapi saya dok makan lah..geli..kehkeh....sedak kot..sebab habih depa dok melantak....untuk maklumat..depa hok makan tu sume lelaki...hok pompuan geli oo nak makan....ish....rasa muda lak bila dok imbau kisah lampau....

    ReplyDelete
  3. hok aloh...silap eja lak..hidup api..bukan hidup apai..kehkeh

    ReplyDelete
  4. salam
    masa kecik2 dulu...kat kg akak,belalang ni menjadi makanan biasa org2 kg,belalang ni ada musimnya...seklai tangkap bkn sekor dua tp banyak...dia org 'siangkan' dulu belallang tu...cabut kepala dan isi perutnya....pastu digoreng...
    rasanya...akak tak tahu sbb akak tak pernah makan...geli

    ReplyDelete
  5. alamak..leh makan ke?? klu org bukan islam rasanya ye la kot..byak khasiatnya tuh..

    ReplyDelete
  6. Boleh makan laaaa. Dulu masa kecik-kecik kami adik beradik suka main kat semak samun belakang rumah, actually takler semak mana pun. Cuma ada sikit2 lalang yang jarang ditebas ayah. Kat situ memang ada byk belalang kunyit. Yang kecik2 warna hijau akan kami tangkap simpan dalam balang jadikan binatang peliharaan. Tapi yg dah besar, macam dlm gambar tue, kami tangkap masuk plastic pastu kepitkan macam ayam panggang bazar ramadhan tu, kitorang buat unggun api kecil dan panggang atau salai sampailah ada bau harum....hurmmmmm macam makan ketam tau.

    masa dulu CiM makan lah, tapi sekarang kalau suruh makan, bluewekkkkkkk...muntah ijou lah jawabnya.

    ReplyDelete
  7. Bila ditanya "Belalang ni bole makan tak...?" jawapannya mesti la boleh. Katak dan tikus pun bole makan, kalau tak makan matilah binatang-binatang tu..

    Cuma kalau tanya belalang ni boleh dimakan tak, tentu ramai yg ragu2 utk memakannya. Bukan apa, sebab tak biasa, bukan sebab tak boleh dimakan..Masa kecik2 di kampung dulu saya pun pernah makan belalang kunyit ni. Dah tak ingat rasanya, cuma yg masih ingat bila dipanggang memang aromanya sangatlah menyelerakan, lebih sedap dari aroma satay yang sedang dipanggang...

    ReplyDelete
  8. ish2..
    idok la lalu kalo nk mkn,colourful sgt la rs...boleh kuar muntah pelangi ni kalo makan..ececece acah mak labu je lah,bkn muntah pelangi muntah hijau je.hahaha

    ReplyDelete
  9. Kecik2 dulu kerap dok tangkap belalang kunyit ni..

    ReplyDelete
  10. persoalannya, klu blh mkn, berani ke ko nak mkn? :P


    haha.

    ReplyDelete
  11. Entahlah ingat2 lupa...bukan belalang padi boleh makan kikiki...blurr

    ReplyDelete
  12. boleh makan la nie.tp sy x pandai makan nie.adik bongsu paling suka makan nie.makan dr dia b4 skolah lagi.bila masuk skolh..dia jadi budak pintar.cpt fhm.exam selalu no1.kptsn pun bnyak A je..:)

    ReplyDelete
  13. belalang mana bole makan.. huhu..

    singgah sini jenguk kamu..(^___^)

    ReplyDelete
  14. Belalang ni, kalu boh garam kunyit, goreng garing, sedap kan? kan?

    ReplyDelete
  15. nur sihat2 aje.. :)
    karujord jagau's sihat..?

    erkk..rasanya boleh mkn kot belalang, tapikan, nur xpernah mkn pun..golilah..heee.. :)

    ReplyDelete
  16. Boleh makan..tak haram pun..hehe.

    Cuma tak pernah makan..tapi kalau saya tak tahu itu menu belalang saya makan kot.hahaha.

    ReplyDelete
  17. belalang ohh belalang sudah pandai atau belum?

    belalang ni boleh bertanya tak?

    ReplyDelete
  18. Hehe akak pernah tembak gambaq belalang ni & boh kat blog. Ramai yg komen cakap depa pernah makan. Huwaaahhh akak tak tau pun kata boleh makan belalang tu. Tapi kalau tau pun, suruh tembak gambaq akak no hal, suruh makan, i don waaaannn :D

    ReplyDelete
  19. belalang boleh dimakan tak? itu la soklan yg sepatotnye kan...hihi..naseb aku terlps entri ko ni seblm ni...hahaha

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at