Polis London menangkap suspek yang berkaitan dengan rompakan pelajar Malaysia

Sumber: The Star



PETALING JAYA: Seorang lelaki telah ditangkap berhubung dengan rompakan pelajar Malaysia Mohd Asyraf Haziq Rossli semasa rusuhan London awal minggu ini. 
Polis Metropolitan London mengesahkan dalam satu kenyataan bahawa suspek, dikatakan berusia 20-an, telah ditangkap pada hari Khamis. 


"Pegawai telah menahan seorang lelaki yang berkaitan dengan kejadian di mana seorang lelaki muda dirompak oleh kumpulan yang berpura-pura untuk membantu beliau selepas beliau diserang semasa gangguan Isnin," membaca kenyataan itu. 


Semangat ditentukan: Mohd Asyraf bergambar untuk gambar selepas sidang media di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London. Dia merancang untuk menamatkan pengajian di London walaupun pengalaman pahit. - Reuters 
Suspek telah ditahan pada kira-kira jam 5pm waktu tempatan berikutan serbuan di beberapa lokasi. 


Mohd Asyraf diserang dan kemudian dirompak oleh dua kumpulan samseng yang berasingan pada hari Isnin, kemudian meninggalkan dia dengan rahang patah. 
Selepas beliau dilepaskan daripada Royal London Hospital pada pagi Khamis, Mohd Asyraf memberitahu pemberita yang beliau merancang untuk menamatkan pengajian di London walaupun keluarga memintanya untuk kembali. 


Beliau berkata beliau merasakan maaf bagi penyerang itu dan  ia merasakan "sangat sedih" ada kanak-kanak di kalangan mereka. 
Pemangku Pesuruhjaya Tinggi British ke Malaysia Ray Kyles dialu-alukan berita penangkapan dan keyakinan yang menyatakan bahawa mereka yang bertanggungjawab terhadap kejadian itu akan ditangkap. 


"Saya yakin bahawa polis British akan bekerja keras untuk membawa pesalah jenayah ini ke muka pengadilan," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam. 
"Dia adalah seorang lelaki muda yang luar biasa dan duta besar untuk Malaysia. Azam beliau untuk meneruskan pengajian di sebalik insiden ini , "kata Featherstone, yang melawat beliau selepas keluar hospital. 


Kyles sebelum bertemu dengan ibu bapa Mohd Asyraf Rossli Harun dan Maznah Abu Mansor untuk menyatakan simpati. 
Pengalaman pahit Mohd Asyraf dicatatkan dalam klip video yang menarik hampir tiga juta views YouTube di seluruh dunia. 


Sekumpulan berat serta-British juga telah berkumpul untuk menyokong dan mengumpul dana untuk beliau melalui Internet. 
Ibu bapanya dan adiknya di  terbangkan ke England hari ini ihsan Umno, yang telah menaja tiket penerbangan. 


Timbalan Menteri Belia dan Sukan Gan Ping Sieu menyifatkan Mohd Asyraf sebagai seseorang yang berani yang telah melahirkan perasaan tiada dendam terhadap penyerang. 
Gan, yang melawat Mohd Asyraf di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Belgrave Square di London pada hari Khamis, berkata Mohd Asyraf adalah dalam keadaan yang baik selepas pembedahan untuk menetapkan rahang yang patah itu dan dipaparkan sikap yang positif.

2 Comments

  1. muka ensem sangat..tu yang org sana jelez..hehe

    ReplyDelete
  2. ensem ye...mmmm....bole la...huhuuu

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at