Cerpen~Biarkan saja

 Dia seorang lelaki yang berwajah serius. sederhana tinggi,berkulit putih....wajah nya x lah hensem sangat. Biasa je. Anak sulong dalam keluarga....mungkin juga orang kedah campuran. Sebab cakap dia macam ada bunyi2 kedah. Tp tak tau la kalau dia saja2 je nk loghat macam tu....

 Perkenalan bermula pada suatu hari minggu. Hari itu aku,ain,iza dan liza lepak2 di taman...sebenarnye diorang ni ada date...nk dating la tu...diorng ajak aku sekali. Mereka tunggu Syam dan Am datang...pasangan Ain dan Iza....sedang kn aku dan Liza tak ada janji ngan sesiapa pun. Ketika Am dan Syam datang....kami lihat dia bawa seorang lagi kawan. Mazli....hmmmmm Mazli nama nye....mereka kenal kan Mazli pada aku dan Liza.....so kami lepak bertiga berkenal kenalan.

Selepas itu kami semua pergi makan2 di sebuah restoran yang tak berapa glemer....Takat nk makan roti canai je pun.

Pada masa tu juga dia bagi nama pada kami Along...nk suh kami panggil dia along je.....dan aku memperkenalkan diri ku dgn nama Rida.....aku bg nama tipu...(hehehee..) pada aku biar semua ini hanya setakat hari ini.

Balik saja aku kira habis citer. Aku lihat Liza beriya iya menarik perhatian dia,sedang kan dia beriya iya menarik perhatian ku. Pada aku pertemuan ini hanya lah pertemuan biasa saja....tak ada apa yang istimewa pun.

 Sebelom pulang...along meminta alamat aku,ok lah aku kasi....tapi alamat umah liza heheee...kena tipu lg. Kami pulang naik bas....petang tu port aku rumah Liza. Sebelom malam menjelang aku bantu Liza di kedai makan makcik Liza. Tak lama...si Along datang dgn Syam....padehal baru je jumpa tengahari td. Liza keluar jumpa dia.....aku hanya lepak di dapur,lagi pun liza cakap dia berkenan ngan si along. Aku biarkan saja.....beri peluang pada member.

 2 hari kemudian.....liza jumpa aku dan berikan aku sepucuk surat. Hmmm...surat dari along....berbunga bunga isi surat tu....katanya dia mahu mengenali ku dengan lebih dekat. Ku ingat kan dia mahu berkawan dengan liza.....tapi sebaliknya berlaku.....liza bengang je ngan aku....aku malas nk layan.

 Bermula lah edisi surat menyurat. Mula-mula bicara nya hanya biasa2 saja....lama2 dia anggap aku lain pulak....dari kawan biasa dia nk aku jadi makwe....aaaaahhh...! tak boleh jadi. Aku tak sedia lagi nak bercintan cintun nih. Aku buat tak tau saja.....malas nk layan.

 Hampir 4 bulan juga aku mengenali along...kini tiba nya hari raya. Kawan2 mengajak aku untuk berhari raya bersama.....tp aku nk naik apa...? hmmm laju je si along menjemput ku.....itu lah pertama kali aku naik moto dengan nya. Aku tak pegang pun....rasa cam tak bekenan je. Dari satu rumah ke satu rumah kami menziarah....perut rasa cam banyak minum je...x mkn sangat pun kuih raya. 

 Last rumah nk ke rumah along. sewaktu di rumah nya....emak dia tak berapa layan pun....nampak macam tak berkenan je....tapi aku tak ambik kisah sangat. Liza cakap emak nya memilih....mungkin emak nya menyangka kan aku ni pilihan hati anak nya yang sahih kot....bukan la makcik....blom kompom lg.

 Habis beraya....kami nk balik...tapi along ajak aku ke pantai,nak ajak bedating la tu...tak nak aku. Dan aku juga tak mahu along hantar aku balik....sebalik nya aku mintak tolong syam hantar aku ke pekan. Jelas kelihatan wajah yang begitu keciwa...jelas terpancar di wajah along.

 Selepas beberapa hari selepas itu...along hantar surat. Dia cakap nak hantar rombongan meminang.....gila sungguh dia ni,tak kan la aku nak terima....aku kata lupakan saja. Aku tau sakit jiwa dia dengan keputusan itu....tapi aku tunaikan permintaan nya untuk jumpa aku buat kali akhir. Aku tipu dia (tipu lagi) aku kata yang aku dh ada yang special dalam diri aku.....sebab itu aku tak dapat terima dia dalam hidup aku.

 Along bagi aku satu pemegang kunci bentuk love dan sepucuk surat. Di dalam surat itu di sertakan tajuk2 lagu....supaya aku menghayatinya bila terdengar lagu itu. Antaranya....Suci Dalam Debu,Bunga Larangan,Taman Rashidah Utama dan banyak lagi. Dan semenjak itu aku tak pernah menemui nya lagi. Pemegang kunci yang di berikan nya tu pun dh patah....mungkin petanda suatu perkenalan yang hanya setakat itu saja. 

 Aku berhijrah ke Shah Alam...mencari pekerjaan. Alhamdulillah...ada juga kerja untuk aku di sana....serba sedikit berubah juga gaya hidup aku. Selang beberapa tahun aku di rantau orang....aku pulang ke kampung sambil menghirup udara segar yang dh lama aku rindukan. Menghabiskan cuti tahun ku yang ada berapa kerat sangat je tu. 

 Suatu pagi aku ke pekan....aku singgah market,sedang aku pilih2 sayur...aku nampak nenas...macam sedap je nenas tu....cadang nak beli....aku pun belek2 lah....tanpa melihat siapa penjual nya. Ketika aku tanya kan harga nenas tu...aku terpandang pada penjual nya....aku terkejut...Along rupa2nya....di sebelah nya ada seseorang yang menemani....pasti itu isteri nya....

 Along seakan tergamam memandang aku....apa tidak nya...gaya ku sudah berubah,lebih menarik dari dulu....aku biarkan saja mata nya memandang aku tanpa berkedip itu. Ku letak kembali nenas itu. Maafkan aku along...memang aku tidak ada apa2 perasaan pun dengan kamu....dari dulu sampai skrng. Biarkan Saja aku dengan jalan hidup ku. Aku senang begini. Dan aku pun berlalu pergi tanpa perlu memikirkan apa2.

1 Comments

  1. wahh menarik.ada smbungan x.btl ke tu istri dia.cer smbung lg.huhu

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at