Membina Minat Anak-Anak Membaca

Kat sini saya nk kongsi kan sedikit pengalaman bagaimana nk menambah kn minat anak2 kita membaca. Terutamanye sewaktu anak2 kita berusia 4 hingga 6 tahun. Kalau dh besar lagi ni kekadang payah skit,skil nye pun kena lain skit. So untuk peringkat umur yg macam ni...kira kecik lg la ni...agak mudah juga jika anak kita tu anak pertama. Kalau anak dh 3 or 4 org tu dh lain la pulak teknik nye. 

Ok tak pe..tu kita test lain kali je....Sewaktu anak saya berusia 5 thn...saya berasa bimbang apabila melihat prestasi anak saya tidak seperti anak2 rakan2 saya yang lain. Kepetahan nye dalam pembacaan agak lambat...dan secara tidak langsung ini membuatkan dia merasa malas untuk terus membaca. Padanya membaca tak seronok. Suatu hari saya mendapat akal yang saya rasakan mungkin akan membuah kan hasil. Saya dan isteri berpakat untuk menghabiskan masa setiap kali berada di rumah dengan membaca. Setiap kali pulang dari kerja,sampai je rumah...kami bukak buku...baca buku sampai maghrib...lepas solat maghrib saya membaca lg. Isteri pun begitu...lepas masak,kami makan malam bersama...selepas makan kami mula membaca lagi.


Dan begitu lah rutin kami....Untuk hari pertama,anak saya ok lagi....dia senang buat hal sendiri. Kami pulak sibuk membaca jadi kurang ambik perhatian dia...kira macam tak pedulik kan dia la..masuk hari kedua...dia dh mula bosan...sebab tengok mak n abah dia asyik membaca je. Tp ok lagi...dia cuba control. Seolah2 dalam hati dia tu kata "Ada Aku Kesah" heheee...walhal kami dah nampak dari raut wajah dia tu dah mula boring...macam mak abah dia ni tak ambik pedulikan dia lg.


Hari ketiga...akhirnye....saat yg kami memang tunggu2 hahaaa. Dia start dh merungut,nak tau apa dia kata. "Mak abah ni asyik membaca je"....(dengan muka masam mencuka)... huh..! kami wat tak tau je...last2 anak saya datang juga akhirnye kepada saya dan bertanya "Abah baca buku apa bah?" Hehehee...saya pun jawab la "kalau nak tau buku apa kena la baca...tajuk dia"...pelan2 la dia nak baca tajuk buku tu. Dia tanya lagi "buku ni cerita pasal apa bah?" saya pun jawab le dengan muka selamber je.."kalau nk tau kena la baca" heheee....dalam ati,dia sudah kena. Start malam tu dia mula membaca perlahan-lahan sampai saya pun naik boring gak nk dengar...hehhe...tapi sabar demi anak. Masuk saje malam ke empat dh ada nampak perkembangan...cam laju skit la nengok dia membaca.



Syukur bila masuk malam ke lima telinga ni dh mula sedap dengor dia membaca...tak la merangkak semacam je....Alhamdulillah. Jadi kalau anda ada masalah yang sama pernah saya hadapi ini,bole la cuba...mana la tau kot2 besar kejayaan nye...insyaallah. Sekadar berkongsi pengalaman dari saya untuk anda semua...salaaammm......



4 Comments

  1. entry pertama ehhh? hehe. saje godek. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak jaa..mmg ratu godek..
      nur pun tersampuk sudah dengan kak ja ni..
      akan kodek entry org..hahha

      Delete
    2. hahaha. slmt menggodek ye nur. :)

      Delete
  2. tips yg bagussss..
    budak2 akan ikut apa org besar buatkan...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at