Kisah beli lauk di bazar Ramadhan.

Kisah beli lauk di bazar Ramadhan.

Pernahkah anda sedar atau memerhatikan cara penjualan lauk pauk di bazar Ramadhan? Atau korang main beli ja. Katakan sayur masak kuah....kalau beli RM2.00 banyak mana? Kalau RM3.00 banyak mana? Kalau RM4.00 banyak mana? Cara sukatan mereka tu macam mana? Yang aku sedar dan jelas kebanyakan rata2 main agak2 gitu ja.

Sekadar bercerita sedikit sebanyak yang dapat aku lihat. Tak ku ceritakan gerai yang mana? Setiap kali ke bazar Ramadhan membeli lauk,aku buat rotation bagi setiap gerai yang menjual lauk yang kena dengan tekak aku. Maknanya gerai yang sama aku akn singgah beli untuk tempoh selang dua tiga hari.

Pembelian pada hari pertama, aku menonong singgah pada peniaga lauk pauk. Dan aku nak beli lauk paru masak kicap sambal, aku di tanya "nak berapa ringgit?" Aku terdiam kejap,sebab mikirkn RM2 banyak mana? RM3 banyak mana? RM4 banyak mana? Sample pun tak ada ni. Okey lah...aku kata "bagi rm2" Aku perati la...berapa senduk dia nak bagi. Nampaknya dua senduk setengah. (senduk kecik ja)

Selang beberapa hari aku ke gerai yang sama,dan membeli lauk yang sama. paru masak sambal,aku di tanya "nak berapa ringgit?" aku kata "bagi rm3" Aku perati betul2...berapa senduk dia nak bagi. Nampaknya dua senduk setengah juga. (senduk kecik ja

Selang beberapa hari kemudian aku ke gerai yang sama juga,dan membeli lauk yang sama. paru masak sambal,seperti biasa aku di tanya "nak berapa ringgit?" aku kata "bagi rm4" Aku perati betul2...berapa senduk dia nak bagi. Nampaknya dua senduk setengah jugak....kahkahkah. (senduk kecik ja)

Hari2 yang seterusnya aku bila nak beli... aku cuma kata "RM2 jaa" Bukan gerai tu ja....gerai yang lain2 pun begitu jugak, boleh kata semua main agak2 ja kihkihkih. Masakan sayur berkuah contohnya.... RM2 ke RM4 macam tak ada beza ja... nampak mcm sama banyak kikikii. 

Apa2 pun selamat berniaga kepada semua. Semoga kita semua di limpahi rezeki yang mencurah curah...amiiiin.


2 Comments

  1. Sekarang tak dapat dah harga tu. Paling murah dah rm5 kalau nak beli lauk.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at