Misteri Harum Mewangi

Jam sudah pukul 11 mlm. Seperti mlm2 yg biasa aku lalui. Aku bersiap sedia dgn alat pancing udang ku. Seperti biasa...lokasi jambatan dpn surau yg terletak kira2 200meter dari rmh aku. Itu lah port aku memancing.

Berbekalkan lampu suluh ikat di dahi,aku cuma berjalan kaki. Angin dingin bertiup lembut..sesekali  bulu halus dlm telinga terasa juga getarnya. Sampai saja di jambatan...pakcik alias sudah ada. Hmmm awal pakcik alias mlm ni.

Belum sempat letak batang pancing...pakcik alias terus bertanya
"sapa pempuan td tu?" 
Aku jadi blur2 seketika... (music background "krik...krik" )
"pempuan mana?"
"tadi....yg lalu td,selisih dgn kau td...mlm2 jln sorang nk kemana? "
Aku jadi pelik...x nmpk apa pun td. Hmmm biarlah...mungkin pakcik alias ni salah pandang kot.

Kami terus saja fokus pada pemancinngan. Harap2 ada rezki mlm ni.  Setakat jam satu pagi... aku masih x dpt apa walau se ekor ikan mahu pun udang.

"eh aku balik dlu lah... sejuk meremang pulak rasanya mlm ni" kata pakcik alias sambil mengangkat btg pancingnya.

"haa ok" sambil aku pun angkat juga lah btg pancing aku tu. Dh pakcik alias nk balik...aku pun balik lah juga. Tak kan nk mancing sorang2. Aku bukan takut...cuma x berani ja.

Dlm perjalanan balik... aku melangkah  bagai perwira,walau ada sedikit berdebar.  Tp debaran itu dpt ku tenangkn dgn hembusan asap rokok surya ku..

Di pertengahan jalan... aku terhidu satu bau yg sgt harum. Teringat pesan org tua2.. kalau di tgh mlm terhidu bau yg sgt harum...kau jgn lari,sebab...makin laju kau lari...makin laju ia mengejar.

Tp aku rasa petua tu x boleh jadi. Jadi aku lari je lah sekuat hati. Sampai di rmh aku tertanya tanya... bau apa tadi? hmmm misteri..sungguh misteri...


No comments:

Post a Comment