BILA AKU MULA BERMADAH PUJANGGA

PHOTO BY NORHAFIZA MD DIAH


Pepatah melayu lama ada mengatakan 
"katak jangan mati,ular jangan sampai kenyang"

tapi zaman sekarang....ular banyak kenyang.
asal boleh makan...dia makan terus.

tiba masa kita untuk mengolah satu pepatah baru.
tapi aku tidak mampu ke arah itu.

jadi ku ciptan kan satu madah pujangga yang baunya hampir sama.


"katak mati di makan ular,
Ular mati di sambar sang helang,
Sang Helang sudah kenyang,
di atas awan dia terbang-terbang,

Tapi pastinya di suatu hari nanti
pada waktu sayap kiri tidak berfungsi
waktu itu dia kan jatuh kebumi
tidak ada siapa pun yang akan peduli
mati sendiri di pinggir kali"

Kudin: apa yang kao merepek ni?
Aku: Jangan ganggu...aku sedang bermadah pujangga
Kudin: Ini macam ka madah pujangga?
Aku: Kao apa tau...kao orang sastera.
Kudin: ???

1 Comments

Previous Post Next Post

 Visit My Album at