Kembali menggamit memori

Hari ini bermulanya alam persekolahan. Kesibukan pada sebelah pagi mula terasa. Anak2 berwajah ceria.

Aku teringat zaman aku sekolah dulu. Banyak beza sungguh. Sewaktu zaman sekolah aku dulu,aku dan kawan2 akan berbasikal beramai2 ke sekolah seawal jam 6.30 pagi.

Jarak perjalanan dalam 5 kilometer. Memang seronok masa tu. Mula berbasikal kesekolah sejak dari sekolah rendah lagi,masa tu baru darjah 3 ngko haaaa. Masa tu tgh top basikal BMX.

Tapi skrng susah nak nampak murid2 berbasikal ke sekolah. Terutama di kawasan bandar. Kalau ada pun,jumlahnya terlalu kecil.

Di waktu anak aku bersekolah rendah dlu,jgnkn nak tengok murid ke sekolah naik basikal. Di sekolah tu tempat letak basikal pun tak ada. Masing2 di hantar oleh ibu bapa. Paling tidak pun naik bas sekolah. Nampak jauh berbeza keadaan tu.

Time aku sekolah dulu,tempat letak basikal yang berbumbung tu,sepanjang bangunan sekolah...itu pun tak cukup tempat. Sampai ada yang parking terkeluar dari landasan tu...hehehe.

Eh dah panjang ni,nnt kita sambung lagi ye. Byebye.

8 Comments

  1. Aku dulu pun naik basikal sejauh tu gak bro, ada masa kena jalan kaki daa, bila basikal rosak!..tersenyum bila terkenang balik.

    ReplyDelete
  2. stuju kj kina dulu pom naik basikal ja...start dari darjah 3...xp sekolah menengah dah tak naiklah..sebab dah duduk asrama..hehehe

    ReplyDelete
  3. kan...angah dulu pun sampai sekolah menengah kayuh basikal, muka pun berbelang disambor dek cahaya matahari

    ReplyDelete
  4. Saya dulu berbasikal sejauh 12 km, pergi balik 24 km. Itu agaknya salah satu punca budak2 dulu slim2 belaka....

    ReplyDelete
  5. Saya gi skolah jalan kaki je. Letak tali beg atas kepala. Jalan kaki sorang2 je. Tapi waktu tu Malaysia sangat selamat.

    ReplyDelete
  6. aku dedulu jln kaki jer.. smpai kena kejor ngan angse... smpai skng aku fobia tgk angse... kohkoh

    ReplyDelete
  7. byk betul entry bulan ni..!
    dah kembali berblogging ke?

    sekolah dulu2 nur pun naik beskal gakk..hehehe

    ReplyDelete
  8. salam.saie pown dulu jalan kaki jew.same mcm cik nur pernah kene kejar oleh makcik angse :-p

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at