Tips Membeli Barangan Daripada Pemborong



Tips Membeli Barangan Daripada Pemborong. Kepada yang baru nak menceburi bidang jualan. Maksudnya berniaga secara kecil kecilan lah. Ni aku kongsikan sedikit pengalaman aku yg seciput nih. Tapi mungkin besar manfaatnya. 

Suatu ketika dahulu aku ni suka berniaga secara sambilan. Niaga jual baju t'shirt je. Tapi tak ada kedai,jual pasar malam je. Lebih senang. Pehtu tak payah lesen2 bagai. "yang ni contoh jangan tiru".

Se eloknya biarlah ada lesen berniaga yang sah. Apabila kita berada di sebuah pusat pemborong pakaian. Kita harus tahu memilih. Barangan apakah yang akan laris terjual nanti. Jadi perlu ada bersama rakan yang berpengalaman dalam memilih produk yang bakal di jual. 

Taukeh pemborong ni biasanya boleh kenal sama ada seseorang itu baru nak mula berniaga,atau orang lama. Tengok muka pun dah boleh tau dah. Anda yang baru nak mula berniaga nih bila masuk saja ke mana2 pusat pemborong tentu akan rabun mata,kabur2 je nak pilih barang apa,jenama apa. 

Makanya si tauke akan cepat2 memberi cadangan barangan apakah yang baik dan mudah di jual serta menghasilkan keuntungan yang lumayan. Hah jangan terpedaya. Kerana apa aku kata jangan terpedaya. Kerana barang yang dia kata senang nak jualtu....itu lah barang yang tak laku. 

Sebab apa? sebab di kedai dia pun tak laku...jadi nak kasi cepat habis stock yang dia ada makanya peniaga2 muka baru yang tak berapa nak faham ni lah yang jadi mangsa. "Ini barang baik,kain cantek...mmg senang jual punya nih" katanya. Kita yang tak berapa nak tau nilai pasaran barangan tu pun belilah secara borong.....banyak pulak tu.

Sudah beli makanya jadilah ia perhiasan saja di gerai kita. Orang tak nak beli. Tapi bukan lah semua tauke2 pemborong tu begitu. Hanya ada la segelintir yang begitu. Ini cerita berdasarkan pengalaman. Pengalaman yang telah terjadi kepada biras aku. Jadi kalau tak berapa tau dengan harga pasaran bagi setiap barangan. Eloklah pergi bersama dengan mereka yang lebih berpengalaman dalam memilih barangan.

Cerita ini adalah berkisahkan dari pengalaman sebenar. Dan ianya bukan saja terkena pada biras aku saja. Aku pun dah terkena sama. Ceeeeeh...! hampeeeeh tul laa....

25 Comments

  1. hehe..pndai diaorg perdaya peniaga baru..kalau tak tau mst kne tipu punye kan..

    ReplyDelete
  2. huhu...itu namanya amik kesempatan..kene hati2 la lepas ni

    ReplyDelete
  3. bagus jagau kongsi pengalaman ni. kalau x, solehah xtau. rupanya ni teknik pemborong rupanya. kesian pada org yg bru nk berjinak2 dlm dunia perniagaan...

    ReplyDelete
  4. kena buat research dulu kot pasal benda yang nak dijual ni kan? hehe :)

    ReplyDelete
  5. Wah blog sudah bertukar wajah! :)

    Hehehe hati2 lepas ni jangan tertipu lagi.. Bisnes, bisnes..

    ReplyDelete
  6. hehehe tetiba blog ni jadi serius pulak...tapi nice tips tu bro...mmg nak kena bawak kawan yg pengalaman kalau tak mmg kena kencing...huhu

    ps: dasyat bro design blog...mmg lain dari yg lain...

    ReplyDelete
  7. Bagus tips ni..memang kena berhati sebab manusia ni macam-macam jenis.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih Jagau sudi berkongsi pengalaman & pandangan.. Sekurang2nya sedikit sebanyak dapat membantu.. =)

    ReplyDelete
  9. owhhh... penah jd bisnesman ko nih.. hihi... apepun tengkiu la kongsi rahsia.. smpaikan ko sendiri terkantoi sudah.. haha.. :p

    ReplyDelete
  10. jaga2 anda diperhati..hahaha...cam berpengalaman je jagau ni..huhu..nice tips..

    ReplyDelete
  11. Pengalaman mendewasakan kita.....

    ReplyDelete
  12. tenkiu bagi tips... baru cadang2 nk wat biz hehe

    ReplyDelete
  13. tqs for sharing... harapnya takde lagi orang yg suka aniaya orang lain...

    ReplyDelete
  14. wah blog ni dah jadi 3 dalam 1 skang....

    ReplyDelete
  15. Cm tu lepas ni kalau dya nk berniaga secara kecil2 lan dya kne berhati2 lh..takut terkena mcm jagau..

    ReplyDelete
  16. heheehehe
    bagus tips ko bg nih jagau..boleh buat pedoman :)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at