Jawapan Bagi Satu Persoalan "Tak Nak Jadi Cikgu Ke?"


Salam sejahtera buat semua sebagai kata pembuka bicara. Apa khabar anak2...? Alhamdulillah sihat. Bagaimana dengan anak tekak..? kalau rasa gatal2 jangan di garu. Tapi kalau nak garu juga ikut suka korang lah.

Beberapa hari yang lalu seseorang mengajukan satu soalan kepada aku di laman twitter "tak nak jadi cekgu ke...?" Aku akan ceritakan nanti dan sekaligus akan menjawab persoalan itu. Tapi sebelom itu kita teruskan dengan serangkap pantun. 

"Air pasang dalam surut pukul lima  
Nyonya bangun pagi siram pokok bunga 
Haloo nyonya, mau tanya sikit 
Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka?"

Dan sedikit mukaddimah buat pengunjung tidak kira yang baru mahu pun yang lama. Kepada yang baru mengikuti blog ini sekian terima kasih saya ucapkan. Kepada yang dah lama mereka dah tau yang blog aku ni hanya banyak cerita Acah Mak Labu je. Walau apa pun aku rasa sangat terharu dengan sokongan kalian.

Aku rasa mungkin sudah tiba masa untuk aku ubah sedikit konsep penulisan aku dalam blog ni. Cerita2 Acah Mak Labu aku tu kalau yang baru2 mengenali mungkin dengan mudah depa tekena. Tapi buat Jiran2 terdekat aku....huh...! belom habis cerita lagi depa dah tau sambungan nya.

Ya...aku harus berubah. Berubah untuk sesuatu yang lebih menarik. Cerita2 Acah Mak Labu ku itu sudah tidak bermakna lagi

Baiklah...sekarang biar aku menjawab satu persoalan "tak nak jadi cekgu ke..?" Bermulanya kisah pada saat hari pertama aku menjadi guru sementara di sebuah sekolah Kebangsaan. Sedikit pun tidak ada perasaan berdebar-debar saat aku memulakan tugas. Aku begitu tenang sekali. Berpakaian kemas berwajah tampan.

Di sekolah itu ada seorang guru perempuan yang masih muda dan yang penting masih belom berpunya. Mungkin telah di takdirkan kami jatuh cinta. Ramai yang kecewa kerana gagal mendapatkan cintanya.  Tapi aku....cukop hanya dengan kenyit sebelah mata. Aku sendiri pun macam tak percaya. Segala galanya bermula di sini. Ya di sini bermulanya kisah duka ku hingga aku hilang terus minat untuk menjadi seorang guru.

Bukan kerana cinta ku di tolak. Tapi kerana cemburu mereka membuat aku mengalah. Mungkin kerana wajah ku yang seakan akan Faizal Tahir itu lah yang menjadi masalah. Mujur juga Faizal Tahir belum glemer masa tu. Kalau tidak sudah tentu aura artis itu sedikit sebanyak akan terpalit juga dekat aku. Dan akan lebih parah lagi kalau mereka tak dapat nak membezakan mana satu cikgu...mana satu Faizal Tahir.



Kudin: OOiit....!
Aku: Apa...?
Kudin: Bila masanya ko jadi cikgu nih. Tak baik taw tipu orang.
Aku: Bukan tipu la...aku Acah Mak Labu je.
Kudin: Kata dah tak nak buat cerita Acah Mak Labu dh.
Aku: Memang la....aku nak tukar konsep.
Kudin: Konsep apa.....?
Aku: Konsep Tipah Tertipu Lagi hehheheheeee (^__^)
Kudin: Munguk...!

Nah..! kan aku sudah lupa...cemana nak buat ending story nih. Haduiyaaiii....

35 Comments

  1. http://curhatz.blogspot.com/ : ??

    ReplyDelete
  2. hahahahahha... terkena lagi di malam buta...

    ReplyDelete
  3. konsepnya sama je kan cuma tukar tagline.

    munguk. huhu..

    ReplyDelete
  4. huh..kalau baca entry jagau nie,..kena siap sedia..dah set dalam kepala..ni mesti dia tipu..bukan acah mat labu..jadi tipah pulak yg kena tipu...huhuhhu....

    suka blog nie..dah caler lain pulok..rajin kau jangau ubah ubah warna yew...

    lama tak cerita pasal anak dara kau..ape citer dia sekarang??

    ReplyDelete
  5. habis jg saya baca..nampak pula faizal Tahir..

    ReplyDelete
  6. gud try gud try...tp aku dh boleh agak dh.mesti ada x kena ni.

    ReplyDelete
  7. hensem la, kalo macam muka faizal tahir...

    ReplyDelete
  8. hadoi..ingat dah betul2 nak buat true story!

    ^___^

    ReplyDelete
  9. Kusangkakan karukord jagau benar2 telah insaf dah tanak citer acah mak labu. Rupanya dia sudah tukar jadi tipah tertipu lagi.

    ReplyDelete
  10. hihihi akhirnya jadi cikgu atau ngak?

    ReplyDelete
  11. hahahadooiii.. mmg dh agak dh..ko xkn insap punyaa laa.. tukar versi lak yea.. jdi tipah tertipu plaaaaa~

    ReplyDelete
  12. majok ngan mak labu sbb reject ko utk ank dia ke nk tukar2 pulak ni? aku tau mana dtg idea tu.. entri ko seblm ni aku komen "tipah tak tertipu" trs ko amek idea tu kan.. hahaha.. x nk try acah mak enon ke.. sedap bunyik tu...hikhik

    ReplyDelete
  13. pak su..pak su tak hbs2 ngan labu nyer....jom balik sabak weekend nie...

    ReplyDelete
  14. perghh..ilang smgat trus yer nk jd cikgu...tp apehal last gitu..tipu la tewwww XD

    ReplyDelete
  15. Sudahla tuuu dik Jagau. Dari mula baca kenkonon dah insap tu pun akak dah tau dah mesti sama jugak konsepnya dengan acah mak labu tuu :D

    ReplyDelete
  16. aku sekeh jugak kau ni..
    ya ya lah aku ni baca...
    eeeiiiiiiiiii.........

    ReplyDelete
  17. hadoyai....terkena lagi la labu....

    ReplyDelete
  18. dya dah agak dah..kj acah mak labu je tu.haha

    ReplyDelete
  19. kahkahkah
    vr the vengong lah.hahaha

    tu lah kj ko kan Jagau's..mmg nk kena ligan ngan rotan bulu ayam nih.arkarkark

    ReplyDelete
  20. haha. cehhhh. ade je idea nak buat cite rekaan. ;)

    ReplyDelete
  21. Huhh.. kalu dah memang kaki temberang. Hahaha

    ReplyDelete
  22. asyik pekena kan org ajer lahhh dia ni!

    sama jer kannn...heheh

    ReplyDelete
  23. Salam abgjagau.

    Sekarang dah berkonsep la ya.

    takpa..pas konsep tipah tertipu lagi..kita tngu konsep pa plak pasni (-_-) shaaabbbaaaarrrrrr,hahaaha

    ReplyDelete
  24. haha dh agak dh ni..x insaf lgi ni hehehe

    ReplyDelete
  25. aduyai sik kena tipujer..sik acah mak labujer penat aku baca..sabau jerlah..kan dah kuar bahasa melako.hahhaha

    ReplyDelete
  26. nasib baik kudin tegur..kalau tak mmg tertipu..huhu~ :P

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at