Kenangan Terindah Bersama Guru

Masa skolah dolu2 aku memang seorang yang agak nakal.....bukan nakal sgt ye...agak2 nakal je. Tapi suka buat lawok tak kena tempat....ekekeke.

Masa tu aku dalam tingkatan tiga. Satu hari tu kelas bahasa inggeris. Cekgu pompuan....speking London aje memanjang. Garang pulak tu. Aku bukan paham sgt bahasa omputih ni. Dengo gitu2 je ekekkee....

lepas habih kelas....cekgu tu kluar. Aku apa lagi....cepat2 bangun dan terus ke meja cekgu. Meja yg di depan tu la. Aku dh start dh buat lawok kat depan tu.

Apa lagi....habih riuh rendah satu kelas. Tiba2 baru aku perasan ada sorang guru dok perati ja gelagat aku dari kelas bangunan sebelah. Aiiiiks....bila cekgu tu masuk? Tadi tak nampak pun....huhuhuu

Senyap sunyi kelas aku lepas tu. Besoknya....cekgu bahasa inggeris ni masuk. Dia panggil aku ke depan. hah...sudah. Apalagi....di sebat nya aku sepuas hati.

Sampai mengelupas kulit telapak tangan aku kena rotan setengah depa tu. Dia punya marah la. Rupa2nya cekgu yang nmpk gelagat aku semlm tu dok mengadu kat cekgu ni...kata aku dok mengajuk-ngajuk dia. Waaaawawaaaaa...!

Tapi selepas beberapa hari....cekgu tu baik sangat ngan aku. Kerja skolah aku kalau banyak yang tak betul pun dia tak marah dh. Pelik jugak aku. Dah dia baik ngan aku...aku pun baik2 la ngan cekgu ni. Udah macam anak ngan mak haaa baiknya.

Aku tak tau pasal apa tetiba cekgu ni baik sangat ngan aku. Tapi aku pun tak la sibuk sangat nak tau pasal apa. Sampai la tamat nya zaman persekolahan. 

Suatu masa aku pun mula merantau cari kerja. Dh habih skolah dah. Ntah macam mana suatu hari tu terjumpa la kawan lama masa skolah dolu2. Pompuan...lawo jugak dia ni,dulu masa skolah tak dak la cun cam ni....ekekkee.

Sembang punya sembang tiba2 kawan aku ni tanya. Tau tak kenapa cekgu (ehem2) tu baik sangat ngan aku selepas peristiwa tu. Aku kata ...ntah...mana aku tau.

Kawan aku tu pun cerita la pelan2 kat aku. Baru la aku tau..rupa2nya kawan aku ni ada bagi tau kat cekgu tu. yang sebenarnya aku bukan mengajuk ngajuk cekgu tu. Aku buat lawak aku sendiri ja masa tu.

Tapi cekgu yang nampak aku masa tu salah faham. Jadi cekgu ni rasa bersalah sebab menghukum aku sampai macam tu sekali. Sebab tu la cekgu tu baik ngan aku lepas tu...wiweeeettt....

Dah habih skolah baru aku tau kenapa cekgu tu baik ngan aku.....kihkihkih....tak patut....tak patut.
sampai sekarang pun aku tak lupa cekgu itu. Itu lah kenangan terindah ku bersama guru. (^__^)

Dulu2 aku tak berani nak cerita kat mak bapak kalau kena rotan ke kena hukuman kat skolah ke. Tak macam budak2 sekarang. Silap rotan...cekgu pulak kena saman huhuhuuu


Ku kongsikan cerita ini untuk Segmen: Kenangan Terindah Bersama Guru 



12 Comments

  1. smpai skrg mmg nakal la kamu hencik jagauss.. hehe..

    ReplyDelete
  2. dah agak dah.. mesti jdi tukang buat lawak dlm kls ni.. hee thanks join segmen..

    ReplyDelete
  3. zaman sekarang ni kalau ada je kena rotan...
    habis lah cikgu tu kena toce...

    ReplyDelete
  4. Huihhh macam zaman Kesultanan Melaka dulu pulak pakai kena tibai terus takda siasat2 dulu. Akak dulu zaman sekolah pun kalau kena tibai kat sekolah, diam2 ja tak berani balik bagitau mak bapak sebab kalau depa tau, kena tambah lagi rotan di rumah, ohhh noo!

    ReplyDelete
  5. hehe...memori zaman skolah dulu mmg best kan...tang kene rotan tuh, bila ingat2 balik, kelakar la pulak...ekeeke

    ReplyDelete
  6. Oo... sebab cikgu dah tersalah faham. Saya sangkakan dia suka kat anak murid. Hehehe.

    ReplyDelete
  7. saya percaya KJ mmg sangat nakal masa kecik2 dulu..tu pun tau dari anak buah KJ..huhuhu.....tp KJ skarang baik sgt.....^__^..

    ReplyDelete
  8. mase sekolah mmg sokmo nakal2....=))

    ReplyDelete
  9. dya dulu dok asrama, bila tak turun prep msti kena rotan..hahaha

    ReplyDelete
  10. ada jumpa cikgu tu lagi tak?

    klu ada, cuba test dia ingat ke tak sbb budak 'baik' mmg cikgu susah nak lupa...hehehe

    ReplyDelete
  11. hahahaha...tu bkn agak nakal..tp mmg nakal sgt tuuu....hahaha...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at