Cerpen Cinta Lama

Cinta Lama Amirol
Cukop sekadar 3 ketul ceKuduk ..Amirul segera mencapai tualanya yang suda 13 hari tak bebasuh itu,di hatinya suda tak sabar2 untuk bertemu kekasihnya bernama Romzita. Ibunya Melati hanya memerhatikan saja gelagat Anak bujang nya itu. 

5mnt selepas itu Amirol siap suda dari mandinya dengan sedikit haruman Fab buku yang di gunakan nya semasa mandi td. Di bilik tidur...Amirol mengangkat tilam nya  yang setebal 3 inci itu. 

Sudah 3 hari dia meletak kan baju kemejanya yang berjenama Angrie Bird's itu di situ. Kelihatan bajunya cukop kemas....seperti baru saja di gosok dengan iron berjenama Mitsubishi.....

Dengan penoh semangat dan senyuman yang lebar tapi sedikit sumbing Amirol mencapai minyak rambut Code 10 yang di beli di 7E mlm td. Di sikat rambutnya dengan penoh rapi,cukop bergaya dia hari itu....berkemeja Angrie Bird's,berseluar yankie. 

Tiba2 ibunya Melati menegur..."ko nak kemana pagi2 nie ha..?" Dengan penoh selamber si Amirol menjawab pertanyaan itu dengan penoh sopan santun....begitu hornat dia dengan ibunya..

"nak ke masjid mak" terdiam sebentar si ibu "ko nak kena lempang ngan aku ye...pagi2 minggu mcm ni nak menipu" si Amir hanya tersenyum...

Sudah tentu si Amirol tak mau beritahu yang dia mahu berjumpa kekasih hati nya. Segera Amirol mencapai kunci..............basikalnya. Sedang Amirol menyurong basikalnya....jiran nya Pak Aji Sulaiman menegor.

"waaaahh....! smart nampak...nak kemana tu ? naik basikal je ke..." Bekedut sikit muka si Amirol sambil memandang Wajah Pak Aji Sulaiman.....ala2 The Rock gitu... 

Dengan penoh tekun Amirol memecut kayuhan basikalnya dengan kelajuan 25knot batu notika....dan kelajuan itu sentiasa di kawalnya agar minyak atar yang di pakai nya tadi tidak kehilangan bau haromnya. 

Manakala kekasihnya Romzita suda lama menanti di depan kedai Zanna Sweetcottage Deco....sebuah kedai yang menjual barangan purba. Dengan berkain batik moden,berbaju kurung kelabu di padankan dengan corak tumpuk2 taik unta...jelas kemanisan wajah kekasihnya itu begitu terserlah. 

Dalam perjalanan Amirol berselisih dengan kekasih lamanya SAlmiah....hati nya tiba2 kembali berbunga bunga sama cinta lama. "aaaahh....ini semua ganguan emosi...nyah kau dari sini" 

Amirol cuba melupakan kekasih lamanya itu. Kayuhan nya di lajukan sedikit...kerna dia merasakan se akan sudah terlewat....sambil tunduk ala2 mat rempit Amirol mengayuh dengan bersungguh sungguh....tiba2......baru si Amirol teringat. yang dia sudah 4 hari tak gosok gigi. Bagaimana mahu berbicara sama Romzita. 

Dengan kelajuan 35knot Amirol membelok di suatu simpang dengan gaya penoh merbahaya. Sasaran nya sudah pasti 7E. Di dalam kotak fikirannya hanya ada 3 benda emergency yang mesti di beli,ubat gigi,berus gigi dan listerine. 

Sampai di 7E dia di sambut ramah ...Norlela gadis si hitam manis yang suda 3 kali gagal mengurat Amir...tapi tak pernah putus asa. "hai bang amir..." si Amir hanya memberikan senyuman sumbingnya saja..

Selesai saja membeli keperluan asas itu. Amirol terus ke stesen petronas Aji jumrik utk operasi seterusnya. Amirol mengambil masa hampir 15 mnt utk mencuci giginya hingga berkilat. selesai saja...tanpa berlengah lagi Amirol terus memecut basikalnya...hatinya berdebar debar. 

Sampai saja di tempat yang di janjikan di lihatnya Romzita sudah tiada. Ya...Romzita suda pulang...sudah terlalu lama dia menunggu di situ. Zanna tokeh kedai barangan purba itu menyapa "Kamu ini Amirol kan...? "huurrmm" 

"tadi Romzita ada menulis sepucuk surat...dan menyuruh aku memberikan surat ini kepada kamu" Setelah di baca...lemah longlai si Amirol. Rupanya keinginan Romzita bertemu dengannya bukanlah kerana rindu...tapi kerana mahu memutuskan perhubungan...kerna dia suda pun menerima lamaran dari seorang saudagar kaya yang terkenal dengan jamu mak dara. 

Kini Amirol sudah putus harapan...mau saja air matanya tertumpah lagi,tapi di tahan. Di cuba juga menyabarkan hati nya...lagi pun ini bukan lah kali yang pertama Amirul putus cinta. Ya dia sadar...semua ini pastinya kerana harta. Amirol tak punya apa.... hanya yang ada sebuah basikal tua.

Lemah longlai kayuhan Amirol...dan sedar tak sedar akhirnya air mata Amirol menitis jua,mengenangkan nasib diri. Di sepanjang perjalanan nya itu...Amirol terasa bagaikan Chris Vadham menyanyikan lagu Hanya nyanyian dalam sepi berulang ulang,tanpa arah dan hala tuju....

Amirol terus mengayuh basikal nya. Sedar2 dia sudah sampai di Kelana Jaya. Hari pun suda lewat Senja...dia singgah sebentar kedai Yanie seafood tuk mengisi perut. Amirol dudok di satu sudut dengan wajah yang penuh dengan kemurungan...tiba2 dia di hampiri ...seorang wanita. 

Wanita itu memperkenalkan dirinya sebagai Zaitun. Zaitun bertanya apakah yang telah terjadi pada dirinya. Amirul pun menceritakan segala galanya pada Zaitun. Rupanya Zaitun juga senasib sama Amirul. Dan di sinilah satu permulaan baru kehidupan Amirul. 

Dengan semangat dan dorongan yang di berikan dari Zaitun....Amirul kini sudah berjaya. Amirul kini sudah punya sebuah kilang yang memproses ubat gigi....dan ubat gigi nya itu di namakan sempena nama isterinya. Ya itu lah dia Ubat gigi Zaitun


ya itu la dia sedikit cerpen rekaan dari saya...sekian time kaseh...

34 Comments

  1. Mungkinkah Amirul adalah Karukord Jagau's.... Ubat gigi zaitun tu cuma diperkambinghitamkan di situ untuk menutupi kisah sebenar.. hahaha

    ReplyDelete
  2. try guna yang ni pulak
    http://ijial.blogspot.com/2011/06/top-commentator-widget-with-range-days.html

    ReplyDelete
  3. rajinnye mengarang..hehe~

    kreatif ye yg last skali tu..huhu :p

    ReplyDelete
  4. adakah masalah layout blog ye.. huhu sungguh degill layout blog ini.. hehe

    ada satu lagi ni.. kalau tak berjaya jugak, tak dapatlah den nak nolong laie
    http://teknikbuatblog.blogspot.com/2011/02/cara-pasang-widget-top-commentators.html

    ReplyDelete
  5. segala nenek brand ko gune erk... kretip sungguh tuan belog..kehkeh..

    ReplyDelete
  6. haha teratas cik sweety akak kat sini.. ngorat dia lah jagaus haha.. jangan marah

    ReplyDelete
  7. haha...memule baca dah tacing,dah habis sakitttttt hati...haha

    terburai ketawa akhrnye...eton,eton

    ReplyDelete
  8. Salam abgjagau.. :)

    -Haruman FAB buku? hak?
    -Baju jenama Angrieee Bird..apakah?
    -Kunci...basikal? hehehe. teringat basikal otai kat kmpg >_<
    -nama kedai nak hebakk..tpi jual brg purba,ahahaha.
    -thriller gila penyudahnya cerpen..kahwin ngan zaitun, terus kuar produk jenama zaitun, bhahahaha.

    Best2! hahaha ^^

    ReplyDelete
  9. haha..ingatkn btul kisah pencipta ubat gigi zaitun..

    ReplyDelete
  10. kakaka.. sume brand ada yek. plg tak tahan mndi pakai sabun fab. kreatif la jagau nih, plus loyar buruk. :)

    ReplyDelete
  11. Adoih tergelak sakan la akak baca cerpen ni malam2 gini! :D

    ReplyDelete
  12. cerpen mcm ni pun boleh nak kena saman ni.. menyebabkan orang ketawa sampai sakit perut...

    ReplyDelete
  13. Akak pegi dengan rombongan sekolah bawak students dik Jagau, masa terhad. Kena awasi students pulak, tak dapat ciku nak merayap, sebab tu akak tak bagitau :)

    ReplyDelete
  14. baru dya tau asal usul ubat gigi zaitun..sakit perut sbb gelak bila baca entry ni..hahah

    ReplyDelete
  15. owhh... gitu citenye asal usul ubat gigi zaitun..tp ku bkn pengguna ubat gigi zaitun ar...ku guna colgate.. tau x asal usul colgate??

    ReplyDelete
  16. x sanggup nak mandi guna sabun fab..berpijar badan nnt

    ReplyDelete
  17. hehehhe.. suke baca cite nih... hehehhe sambil membayangkan jln cite nyer sndiri

    ReplyDelete
  18. haha. lame tak nmpk ubat gigi ni. gunakan tanpa was was. ;)

    ReplyDelete
  19. aik..nama saye pon terselit jugak la....

    huhuhu...lawak je la..macam2 ada..:)

    ReplyDelete
  20. menarik.. lama sangat xbaca cerpen... hehe

    ReplyDelete
  21. hahaha karukord cepat2 jer jawab2..ermmm musykilnie..cket terpengaruh ngan kak yana=)harhar

    ReplyDelete
  22. hm, mcm ader yg thersirat....

    ReplyDelete
  23. Hahahha... merepek gila. Dah la jenama baju Angrie Bird. Hahaha. Lawak2.

    ReplyDelete
  24. kahkahkah..
    Jagau's..Jagau's..bikin ketawa srg2 lah...segala mak nenek ko masuk eh smp ion jenama mitsubishi..dasyat weh!
    tabik la kat Tuan tanah aka Jagau's nih :)

    ReplyDelete
  25. aik top 12 juga ya etuza tu. antara yg komen terbanyak ke tu JK.

    wah cerita cinta ya..teruskan. tapi biasa senyum lepas ending..hehe

    ReplyDelete
  26. done polow n slm p'knlan dr GSF .. kalo sudi polow blog kta k .. :)

    ReplyDelete
  27. slm knl n slm polow dr sy ahli GSF .. :)

    ReplyDelete
  28. Salam...mmg kreatif dn best! Sy follow awk..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at