Milah Janda Berhantu ~ Cerita Pakcik Salleh


"balik dulu ye Mak Munah"..."ermm ye lah..baik2 jalan tu" jawab Mak Munah pada si Milah yang baru saja selesai membeli kuih karipap Mak Munah. Si Padil....pelanggan baru dan tetap Mak Munah yang sedang menikmati kopi O cap kapal api di warong Mak Munah,terpegun seketika melihat kacantikan si Milah. "sapa tu mak munah?" tanya si Padil yang baru saja berpindah di kampung itu. "itu Milah...janda muda....bekenan ke?" tanya Mak Munah. Si Padil tersenyum saja.

Hatinya sudah terpikat....kebetulan pula si Padil duda...bertuah rasanya kalau dapat memiliki si Milah.....halus mulus kulitnya. Berangan sudah si Padil. Pakcik Salleh yang ada di sebelah nya memerhatikan saja dari td. "kau bekenan ke ngan pompuan tu..?" Pakcik Salleh tiba2 bertanya. Padil hanya tersenyum....malu2 kucin je muka Padil. "aku nasihatkan lebih baik jangan" tambah Pakcik Salleh lg. Padil mula tertanya tanya dalam hati. "kenapa pakcik ?" tanya Padil sambil mengerutkan sedikit dahinya. "begini kisahnya" Pakcik Salleh memulakan ceritanya.

Milah sebenarnya tidak cantek. Kecantikan nya di bantu oleh ilmu hitam yang di amalkan nya. Pakcik Salleh tau kerana Bomoh yang menurunkan ilmu hitam itu adalah kawan Pakcik Salleh. Milah mahu membuang ilmu hitam yang ada padanya...tp apa kan daya,bomoh yang menurunkan ilmu itu sudah meninggal dunia. Jadi Milah tak dapat membuangnya. 

Kecantikan nya pula hanya akan kekal jika dia tidak berumahtangga. Seandainya dia berkahwin juga....maka malam pertama itu...adalah malam terakhir kecantikannya. Selepas itu wajahnya akan kembali seperti asal....dan waktu itu kamu pasti tak kan sanggup melihat wajahnya...sekalipun sebelah mata. Terkedu seketika si Padil mendengar cerita Pakcik Salleh. Sejak itu hilang selera si Padil jika terlihat si Milah. 

4 bulan selepas itu

Sedang Padil duduk2 minum di warong Mak Munah. Pakcik Salleh datang menghampiri Si Padil.....lalu memberikan sekeping kad. "kad jemputan kawen...waahh...! pakcik Salleh nak kawen ke...?" "a'ah..." ringkas je  Pakcik Salleh menjawap. "hebat jugak pakcik Salleh ni.....dengan siapa pakcik?" tanya Padil. "ko tengok je lah kad tu....ngan sapa" Padil pun segera melihat kad.....jelas tertulis....dia sangat kenal akan nama itu "pakcik nak kawen ngan Milah janda tu ke..?"tanya Padil... "a'ah" ringkas je jawab Pakcik Salleh. "bukan ke dulu pakcik cakap yang si Milah ni ada ilmu hitam"
"aku acah mak labu kat ko je....kalau tak kelentong ko mcm tu,nnt melepas lak aku....sapa yang tak nak Gebu-Gebu macam tu doooowwh....! hehehheee" 

2 Comments

Previous Post Next Post

 Visit My Album at