~MISTERI~ 4 hari tak balik

"jom"...abg aku mengajak gi nyuloh burong..aku ok je..."jom"
"tapi kan ...bukan ke mlm ni malam jumaat"
......abg aku menung jap.
tak pa kata nya...tak da menda lah...
(ceh...! saja nk sedap kan ati aku le tu....huhuuu)

memang selalu....tapi x la kerap sangat kami ni....
mlm2 je gi nyuloh burung wak2.
kalau dapat.....goreng pun sodap...
dan biasa nya burung ni tidur kat atas pokok.
jadi abg aku ni kira tahap cam pro pesional jugak la
dalam bab tangkap burung ni.
cuma mlm tu aku ada rasa macam laen macam sket


......(dup...dap..dup...dap...)


seperti biasa abg aku akan letak kan pelekat tikus
pada sebatang lidi...peh tu lidi tu akan
di letakkan pada hujung batang buluh. ok....
peralatan memburu ala kampong dah ready.
berbekal kan lampu picit....kami menuju ke sebuah
rumah yg dah lama di tinggal kan.
penuh semak samun,dedaun pokok di sekitar
rumah tu pun rimbun....kompom banyak ni.

angin sepoi2 bahasa.....bahasa apa..?
aku pun tak tau...ekekkeee
perlahan lahan kami mengatur langkah.....
tak leh bising2,nnt burung tekejut....abes terbang.
sampai di satu pokok. pokok apa....?
aku pun tak pasti,pokok pelam agak nya....
dengan tak semena mena.....aku tercium satu bau....

aku tanya abg aku...."ada tecium bau tak...?"
"bau apa...?" abg aku tanya aku balik....
dengan nada paling perlahan
aku berbisik kat telinga nya "bau kantot"
"ceh...! apa laa....." abg aku merungut......

aku diam je.....tp memang aku ada tecium
bau kentot...tapi bukan aku yang kentot.
mungkin dia ingat aku yang kentot kot....aku biar kan je lah....
makin dekat ngan pokok tu...makin kuat bau nyeerr...huh..!
tp tak kan aku surang je yang tercium bau nye kot...aduuuiii...

sedang abang aku menyuluh ke atas pokok
dengan penuh penghayatan....tiba2.
abang aku ternampak sesuatu yang
bertenggek kat atas pokok tu....
"ko nampak tak apa benda tu....?
abang aku bertanya...
"kalau tak silap....yang ni la hantu kum-kum..." aku kata...
abang aku mengerutkan dahi nya.....
"pandai2 je ko bagi nama...huh...!"


kami batal kan niat suci murni kami nk cari burung tu
.....kami balik. tak pa lah....
malam besok pun ada lagi.....
dah ternampak menda camtu....elok balik je lah.
sampai kat rumah....mak bising2....
mak marah2 dan bertanya kat kami....
"korang kemana ha.....? sampai 4 hari tak balik2...."

terpinga pinga aku ngan abang aku.....
rasa nya baru setengah jam kami kuar tadi.
apakah kerana ternmpk menda kat pokok td
.....membuatkan kami terlajak 4 hari..?
aku terus bertanya pada mak aku....
untuk kepastian.."betul ke mak dah 4 hari kami tak balik?"
sambil menyengih mak aku menjawab
..."acah mak labu....mak begurau je td tu....ekekkeee"


huhuuuuu.......

3 Comments

  1. hehehe..mak pun acah mak labu gak..!

    nur xpernah tgk burung wak2 live..
    mkn pun tak pernah..tp mmg org ramai cakap sedapkan..

    ReplyDelete
  2. hahaha. mak dgn anak same je. ;)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

 Visit My Album at