Theme images by MichaelJay. Powered by Blogger.

10 June 2012

Pasrah

 

Izinkan kan aku melupakan...meskipun ia menyiksakan......kaupergi tanpa pesan...
tinggalkan ku seorangan...betapa siksa ku rasakan....


tak terduga ianya terjadi....kau datang ibarat penyeri...ku rangkul cinta mu suci....
namun sesingkat ia terjadi...tak daya aku menghindari...


co;
izinkan aku mengenang...saat saat indah kita...sewaktu kita bersama....
namun tak selalu indah...masa masa yang berlalu...kau berubah jua akhir nya...

07 June 2012

Hati

 

Hidup berpura pura.....
berlakon di pentas teater...
Kata-kata dusta...di lempar sesuka hati.
Di mana keindahan nya....

Hidup berpura pura...
Berlakon menagih simpati...
Bijak berbicara...bijak menabur janji..
Senyuman penuh bermakna...
Menagih simpati....busuk di hati...
Bagai menabur racun di muara sungai....


Kemana hilang budi bicara...
Kemana hilang budi pekerti....
Wang ringgit jadi taruhan...
Apa yang ada di dalam hati....
Fikirkan lah sendiri.....

02 June 2012

Pergi Mengubat Luka

 



pembuka kata penutup bicara 
bukan mudah untuk direka.
sang pujangga menundukkan wajahnya 
mata terpejam tanpa bicara.

ke mana arah kaki melangkah 
kemana hilang petunjuk arah.
sang pujangga sudah kehilangan arah
tiada lagi taman nan indah

apabila saja mata di buka
hilang sudah jambangan bunga
sang pujangga berada di hutan rimba
terus berjalan mencari bunga
memijak rumput berduri kaca

kaki berdarah tidak terasa
luka di hati lebih berbisa
sinar mentari entah kemana
suram cahaya berkata kata
terus berjalan wahai pujangga
sinar mu ada di hujung sana

moga kita kan berjumpa lagi
sang pujangga pergi membawa diri
pergi mengubat luka di hati
salam sayang buat semua yang mengenali

----assallamualaikum-----



01 June 2012

Cerpen Cinta Lama

 
Cinta Lama Amirol
Cukop sekadar 3 ketul ceKuduk ..Amirul segera mencapai tualanya yang suda 13 hari tak bebasuh itu,di hatinya suda tak sabar2 untuk bertemu kekasihnya bernama Romzita. Ibunya Melati hanya memerhatikan saja gelagat Anak bujang nya itu. 

5mnt selepas itu Amirol siap suda dari mandinya dengan sedikit haruman Fab buku yang di gunakan nya semasa mandi td. Di bilik tidur...Amirol mengangkat tilam nya  yang setebal 3 inci itu. 

Sudah 3 hari dia meletak kan baju kemejanya yang berjenama Angrie Bird's itu di situ. Kelihatan bajunya cukop kemas....seperti baru saja di gosok dengan iron berjenama Mitsubishi.....

Dengan penoh semangat dan senyuman yang lebar tapi sedikit sumbing Amirol mencapai minyak rambut Code 10 yang di beli di 7E mlm td. Di sikat rambutnya dengan penoh rapi,cukop bergaya dia hari itu....berkemeja Angrie Bird's,berseluar yankie. 

Tiba2 ibunya Melati menegur..."ko nak kemana pagi2 nie ha..?" Dengan penoh selamber si Amirol menjawab pertanyaan itu dengan penoh sopan santun....begitu hornat dia dengan ibunya..

"nak ke masjid mak" terdiam sebentar si ibu "ko nak kena lempang ngan aku ye...pagi2 minggu mcm ni nak menipu" si Amir hanya tersenyum...

Sudah tentu si Amirol tak mau beritahu yang dia mahu berjumpa kekasih hati nya. Segera Amirol mencapai kunci..............basikalnya. Sedang Amirol menyurong basikalnya....jiran nya Pak Aji Sulaiman menegor.

"waaaahh....! smart nampak...nak kemana tu ? naik basikal je ke..." Bekedut sikit muka si Amirol sambil memandang Wajah Pak Aji Sulaiman.....ala2 The Rock gitu... 

Dengan penoh tekun Amirol memecut kayuhan basikalnya dengan kelajuan 25knot batu notika....dan kelajuan itu sentiasa di kawalnya agar minyak atar yang di pakai nya tadi tidak kehilangan bau haromnya. 

Manakala kekasihnya Romzita suda lama menanti di depan kedai Zanna Sweetcottage Deco....sebuah kedai yang menjual barangan purba. Dengan berkain batik moden,berbaju kurung kelabu di padankan dengan corak tumpuk2 taik unta...jelas kemanisan wajah kekasihnya itu begitu terserlah. 

Dalam perjalanan Amirol berselisih dengan kekasih lamanya SAlmiah....hati nya tiba2 kembali berbunga bunga sama cinta lama. "aaaahh....ini semua ganguan emosi...nyah kau dari sini" 

Amirol cuba melupakan kekasih lamanya itu. Kayuhan nya di lajukan sedikit...kerna dia merasakan se akan sudah terlewat....sambil tunduk ala2 mat rempit Amirol mengayuh dengan bersungguh sungguh....tiba2......baru si Amirol teringat. yang dia sudah 4 hari tak gosok gigi. Bagaimana mahu berbicara sama Romzita. 

Dengan kelajuan 35knot Amirol membelok di suatu simpang dengan gaya penoh merbahaya. Sasaran nya sudah pasti 7E. Di dalam kotak fikirannya hanya ada 3 benda emergency yang mesti di beli,ubat gigi,berus gigi dan listerine. 

Sampai di 7E dia di sambut ramah ...Norlela gadis si hitam manis yang suda 3 kali gagal mengurat Amir...tapi tak pernah putus asa. "hai bang amir..." si Amir hanya memberikan senyuman sumbingnya saja..

Selesai saja membeli keperluan asas itu. Amirol terus ke stesen petronas Aji jumrik utk operasi seterusnya. Amirol mengambil masa hampir 15 mnt utk mencuci giginya hingga berkilat. selesai saja...tanpa berlengah lagi Amirol terus memecut basikalnya...hatinya berdebar debar. 

Sampai saja di tempat yang di janjikan di lihatnya Romzita sudah tiada. Ya...Romzita suda pulang...sudah terlalu lama dia menunggu di situ. Zanna tokeh kedai barangan purba itu menyapa "Kamu ini Amirol kan...? "huurrmm" 

"tadi Romzita ada menulis sepucuk surat...dan menyuruh aku memberikan surat ini kepada kamu" Setelah di baca...lemah longlai si Amirol. Rupanya keinginan Romzita bertemu dengannya bukanlah kerana rindu...tapi kerana mahu memutuskan perhubungan...kerna dia suda pun menerima lamaran dari seorang saudagar kaya yang terkenal dengan jamu mak dara. 

Kini Amirol sudah putus harapan...mau saja air matanya tertumpah lagi,tapi di tahan. Di cuba juga menyabarkan hati nya...lagi pun ini bukan lah kali yang pertama Amirul putus cinta. Ya dia sadar...semua ini pastinya kerana harta. Amirol tak punya apa.... hanya yang ada sebuah basikal tua.

Lemah longlai kayuhan Amirol...dan sedar tak sedar akhirnya air mata Amirol menitis jua,mengenangkan nasib diri. Di sepanjang perjalanan nya itu...Amirol terasa bagaikan Chris Vadham menyanyikan lagu Hanya nyanyian dalam sepi berulang ulang,tanpa arah dan hala tuju....

Amirol terus mengayuh basikal nya. Sedar2 dia sudah sampai di Kelana Jaya. Hari pun suda lewat Senja...dia singgah sebentar kedai Yanie seafood tuk mengisi perut. Amirol dudok di satu sudut dengan wajah yang penuh dengan kemurungan...tiba2 dia di hampiri ...seorang wanita. 

Wanita itu memperkenalkan dirinya sebagai Zaitun. Zaitun bertanya apakah yang telah terjadi pada dirinya. Amirul pun menceritakan segala galanya pada Zaitun. Rupanya Zaitun juga senasib sama Amirul. Dan di sinilah satu permulaan baru kehidupan Amirul. 

Dengan semangat dan dorongan yang di berikan dari Zaitun....Amirul kini sudah berjaya. Amirul kini sudah punya sebuah kilang yang memproses ubat gigi....dan ubat gigi nya itu di namakan sempena nama isterinya. Ya itu lah dia Ubat gigi Zaitun


ya itu la dia sedikit cerpen rekaan dari saya...sekian time kaseh...

Belalang

 

Hari tu aku gi rumah member. Ternampak la pulak menatang ni. Dah lama aku tak jumpa Belalang ni. Dolu2 masa di kampong senang sangat nak jumpa belalang ni. Cari saja di celah2 pokok ubi....takat nak dapat seploh ekor tu...kacang laaa.


Heceeleeemeeekk...! cam control ensem je muka ko nih. Apa pun time kasih la ye Belalang sebab sudi meluangkan masa untuk sesi foto yang tak seberapa ini. Haa...ada satu soalan....tp hadiah x de (^___^)

Soalannya...
Belalang ni boleh makan tak...?

Interested for our works and services?
Get more of our update !